ماه رجب و پدران امت

شهادت امام هادي(ع) بر تمام مسلمانان جهان خصوصا شيعيان و پيروان آن حضرت و مقام معظم رهبري و مراجع تقليد عظام و به محضر و پيشگاه اميد مستضعفان امام زمان عج تسليت عرض مي‌نمايم

ماه رجب ماهي است كه در آن دو مسئله مهم و بزرگ ايجاد شده است كه به ترتيب اهميت ۲۷رجب كه بعثت نبي مكرم اسلام محمدمصطفي(ص) است و اين بهانه خلقت در كنار كوه ابوقبيس آمد و دعوت خود را براي مردم اظهار فرمود و خبر از آيين و ديني داد كه جاودانه و هميشگي است و مردم را بشارت آييني نجات بخش داد

ب‌ـ ولادت با سعادت امير مومنان علي(ع) كه در خانه توحيد و قبله آمال مسلمانان جهان از صدر اسلام تا كنون مي‌باشد در آن جايي كه ديوار كعبه شكافته شد و فاطمه بنت اسد مادر گراميشان در درون كعبه رستگاري بعد از گذشت سه روز به همراه فرزندي نوراني به نام امام علي(ع) كه باب علم پيغمبر بوده از خانه خدا خارج شد.

ماه رجب ماهي است بزرگ و با عظمت به گونه اي كه انجام اعمال و آداب اين ماه سبب از بين رفتن گناهان انسان مي‌شود نكته مهم در اينجاست كه اولين شب جمعه ماه رجب معروف به ليله الرغائب مي باشد يعني شب رغبت كنندگان بعضي مي‌گويند كه اين راغبان يا فرشتگان مي‌باشند و يا اينكه انسانهايي كه براي رسيدن به قرب ذات لايزال الهي دستورات اين ماه كه از جمله آن روزه است انجام مي‌دهند.

اعمالي كه در اولين شب جمعه ماه رجب به آن تاكيد بسيار شده است خواندن ده ركعت نماز است كه در هر ركعت ۱۲ مرتبه سوره مباركه توحيد خوانده مي‌شود كه در مجموع ۱۲۰ ركعت قرائت سوره مباركه توحيد است سفارشي كه شده است اينكه در بين نماز مغرب و عشاء خوانده شود.

كلام امير:

با توجه به اينكه ماه رجب ماه ولادت امير مؤمنان علي(ع) است مناسب است تا كلامي از ايشان بيان شود امام علي(ع) مي فرمايد: حق الولد علي الوالد ان يحسن اسمه و ان يحسن ادبه و ان يعلمه‌ا‌لقرآن 

امام اميرالمؤمنين مي‌فرمايند:

۱ـ حق فرزند بر والدينش اين است كه اسم خوب برايش انتخاب كنند اگر خوب دقت كنيم در جامعه وقتي كسي را با اسم خوب صدا مي‌زنند مي‌بينيم نوعي بشاشيت و سربلندي براي شخصي كه مثلا اسم او علي است ايجاد مي‌شود لذا به نوعي اولين زمينه شخصيتي يك انسان اسمي است كه براي او انتخاب مي‌شود.

۲ـ فرزند را خوب تربيت كند همانطور كه در بعضي جاها مي‌بينيم بر روي تابلو و يا ديوار و يا ورودي بعضي مكانها اين مطلب حك شده است كه ادب شما نشانه شخصيت شماست چنانچه شيطان بواسطه بي ادبي كه در محضر خدا انجام داد و بر اثر تكبر و غرور از درگاه خداوند رانده شد.

۳ـ فرزند را قرآن خواندن بياموزد اين اصل بر دو اصل ديگر حاكم است و برتري دارد چون قرآن در واقع به منزله شناسنامه يك مسلمان است كه تمام قوانين و نكات اخلاقي و تربيتي در آن لحاظ شده است اينكه با ديگران حسن برخورد داشته باشيم به عهد خود وفا كنيم راستگو باشيم ايمان به خدا داشته باشيم به ديگران محبت داشته باشيم به اعمال ديگران ديده حسن نظر داشته باشيم و .... .

مي‌بينيم كه دين مبين اسلام براي وجود انسان به چه اندازه اهميت قائل است شما اگر در اين حديث دقت كنيد به خوبي به نتيجه اي مي‌خواهيد دستيابي پيدا مي‌كنيد.

امام درمقابل امير مؤمنان علي(ع) فرمايش ديگري دارند كه مي‌فرمايند: حق الوالد علي المولود ان يطيعه في كل شي الا في معصيه الله

امام اميرمؤمنان مي‌فرمايند: همانطوركه فرزند حقوقي بر والدين خود دارد ولي مهمتر آن است كه فرزند نيز حقوق والدين را انجام دهد

فرزند در هر حالي كه والدينش هستند و به هر نحوي كه باشند در همه حالات بايد تابع امر والدين باشد اما به جز يك مسئله و آن اينكه اگر والدين به فرزند بگويند معصيت الهي را انجام دهد در اين حالت فرزند بايد از فرمان آنها سرپيچي كند مثلا بگويند نماز نخوان روزه نگير زكوت نده و خمس نده در اين موارد حكم خدا مقدم بر همه مسائل مي‌باشد.

بار الها از تو مسئلت داريم به حق اين ماه عظيم كه نامش رجب است و به حق مولود بابركت اين ماه و به آبرو و عزت پيغمبر خاتمت والدينمان را از ما راضي خشنود بگردان و اگر در قيد حيات نيستند بار الها به حق وحدانيتت و غفرانيتت روح والدينمان را از ما راضي خشنود بگردان. آمين يا رب العالمين.

دومين قانون بين‌المللي اسلام

انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بين اخويكم واتقوالله لعلكم ترحمون(سوره مباركه حجرات آيه ۱۰)

اين آيه از قرآن كريم حاوي سه مطلب مهم و اساسي براي جامعه و به عنوان يك جامعه مترقي و هدفمند ارائه مي‌دهد.

انما‌المؤمنون اخوة : خداوند در اين قسمت مي‌فرمايد كساني برادر يكديگر محسوب مي‌شوند كه مؤمن باشند مؤمنين از نظر قرآن كريم چه كساني مي‌توانند باشند؟

خداوند در سوره مباركه بقره كه طولاني ترين كه شامل 286 آيه مي‌باشد در آيه مباركه 3 مي‌فرمايد: «الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصلوة و مما رزقناهم ينفقون» آن كسانيكه به جهان غيب ايمان آوردند و نماز بپاي دارند و از هر چه روزيشان كرديم به(فقيران) انفاق كردند  و در آيه بعد(4) ... و بالاخرة هم يوقنون و مؤمنين كساني هستند به آخرت ايمان و يقين دارند.

مسئله اول: خداوند اين آيه فرموده، اي برادران مؤمن يعني به عبارت ديگر نفرموده اي برادران ايراني و يا اي براداران افغاني و يا اي برادران عراقي و ... بلكه مي‌فرمايد انما المؤمنون اخوة يعني ملاك بندگي و يكساني در جامعه اسلامي در ايمان انسان است همانطوريكه پيامبر(ص) در فرا خواندن مردم سرزمني حجاز از هر طايفه‌اي كه بوده‌اند دعوت كرد كه برايتان ديني از طرف خدا به ارمغان آورده‌ام كه آقايي و سعادت شما را در دنيا و آخرت تضمين مي‌كند و آن اين است كه در قدم اول بگوئيد قولوا لااله الا له تفلحوا بگوئيد به خداي واحد و احد ايمان آورده‌ام و فرامين و دستورات آن را پذيرفته‌ام يعني در نخستين حالت پذيرش آنچه كه سبب محبت و صداقت و يكدلي مي‌شود  اين است كه بايد داراي نقاط اساسي مشترك  بود پس بنابراین لازمه برادری اعتقاد  و اقرار و اظهار به ایمان به خدا می باشد البته جزئیات دیگری مطرح می باشد در حوصله این مقاله نیست و تنها به کلیات پرداخته می شود .

- دومین ویژگی انسان مومن این است که بر پا دارنده نماز می باشد سئوال چرا خداوند پس از ایمان به خدا مسئله نماز را تذکر می دهد و به عنوان یک تکلیف اصیل و حتمی در جهت بندگی انسان مومن مطرح می نماید؟

چون همانطور که انسان مومن خلیفه خدا بر روی زمین محسوب می شود و همانگونه خداوند باریتعالی در سوره تین می فرماید ما انسان به بهترین نحو خلق کردیم«لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» طبیعی مثلا وقتی شما به عنوان رئیس یک شرکت مسئولیت معاونت را به یکی از افراد حاضر در شرکت واگذار می نمائید طبیعی است برای اینکه بدانید این آقای معاون در طول ایام و هفته هایی که می گذرد چه مسائل و طرحهایی را پیاده کرده است به آقای معاون گفته می شود که شما هر روز در ساعت ۱۱ باید گزارشات کاری تان را به رئیس تحویل بدهید و احیانا اگر ضعفی در جایی دیده شود رئیس با شما در مورد تقویت آن و یا اینکه از اجرای آن فعلا صرف نظر شود به شما تذکراتی را میدهد حال شما این حالت را در مرتبه عالی روحانی انسان مومن در نظر بگیرید خداوند می گوید اگر می خواهید با من حرف بزنید نماز بخوانید و از طرفی برایمان مشخص خواهد شد من انسانی که خداوند مرا خلیفه خود در زمین قرار داده است همانند شیطان به صفت و ویژگیهایی که خداوند به من واگذار نموده است مغرور نشوم و اینکه در نماز سر بر سجده می گذارم خداوند این مسئله را به من تذکر می دهد در عین اینکه می توانی واجد شرایط  خلیفه اللهی باشی اما این نکته  را بدان که جایگاه و ارزش تو بیشتر از این خاکی  تو  پیشانی ات را بر آن می نهی نیست و در واقع تنها کلید واقعی بندگی تو در وجود و عمل به فریضه نماز نهاده شده است به گونه ایکه اگر در روز قیامت در پیشگاه من حاضر شوی چنانچه نمازت مورد قبول واقع شده بقیه اعمالت نیز قبول می شود و الا ...  و از طرفی پیامبر خاتم حضرت محمدـ(ص) در نهج الفصاحه می فرماید: الصلاه عمود الدین» نماز ستون دین است و  همچنین کلید قبولی تمام اعمال در گرو نظافت و برنامه منظم می داند چنانچه خطاب به انسانهای مومن می فرماید:« النظافه من الایمان» پاکیزگی نشانه ایمان است

نتیجه تا به اینجا این شده که ای انسان مومن و نمازگزار در صورتی اعمال و انجام فرائض تو زیباست که پاکیزه و طاهر باشی چنانچه در روانشاسی بر همه من و شما روشن است که طهارت و پاکیزگی چه اثرات مطلوبی بر ظاهر و روحیه انسان دارد که اولین اثر آن حسن برخورد با اطرافیان و خود را برتر ندیدن از دیگران می باشد.

ادامه مطالب در مقاله بعدی

بار الهای همانطور انسان را سعادتمند خلق نمودی سعادتمند بمیران و سعادتمند با ارواح مومنین و ارواح طیبه شهداء و انبیاء و ائمه(علیهم السلام) محشور بگردان. امین.

 

 

اولين قانون بين المللي اسلام

قرآن كريم در سوره مباركه حجرات آيه ۱۳ مي فرمايد:

يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عندالله اتقاكم ان الله عليم خبير.

اين آيه بر تمام امتيازات ظاهري و مادي خط بطلان مي‌كشد و اصالت را به پرهيزگاري و خداترسي مي‌دهد و مي‌گويد: براي نزديك شدن به خدا هيچ امتيازي جز تقوي مؤثر نيست در روايتي از پيامبر(ص) با اين مضمون چنين بيان شده است كه ايشان مي‌فرمايند: خداوند نه به وضع خانوادگي و نه به وضع نسب و نه به حالاتي كه انسان(جامعه هر چقدر هم كه به ظاهر داراي قدرت باشد) نگاه مي‌كند و كسي كه قلب صالحي دارد خدا به او لطف و محبت مي‌كند و شما همگي فرزندان آدميد و محبوبترين شما نزد خدا با تقوي ترين شماست.

عجيب است كه با اين فرامين و دستورات پربار و انساني كه بر اساس نهاد فطرت خدادادي بشرصورت گرفته است باز هم عده‌اي بر زبان و نژاد و كشور  و قدرتي كه به جز قدرت خدا همه رنگ فنا را دارند بعضي با گذشت قرنها  و با تاكيد پيامبر(ص) و ائمه عليهم‌السلام بر تقواي الهي به اين مضامين تهي كه نماد دنياي مادي بشر مي‌باشد هنوز همان عصبيت جاهلي اعرابي را دارد كه قرآن مي‌فرمايد الاعراب اشد كفرا و نفاقا چون كسي كه در وادي علوم الهي قرار گيرد و  با اينحال بخواهد بر اساس نفس اماره حكم به قضاوت كند اين انسان نمي‌تواند خود را يك انسان آزاده بنامد تا چه رسد به اينكه داعيه پيروي و مسلماني داشته باشد.

اما اثرات رواني آن چيست؟

پيامبر اكرم در نهج الفصاحه مي‌فرمايد: لا تعادوكم فتعاديكم  يعني روزگار سخت گيرد  بر مردمان سخت گير به عنوان مثال اگر انسان بر سر سفره‌اي بنيشيند و احيانا كسي در كنار او بنيشيند كه از او ضعيف تر باشد (قابل توجه) و به جهتي از او كناره گيري كند خواهيم ديد كه اولين شوك رواني بر اين شخص ايجاد مي‌شود كه همان ناراحتي و به دنبال آن چهر‌ه‌اي ناپسند در نظر ديگران ايجاد مي‌كند و با همين ديدگاه در اذهان ديگران نقش مي‌بندد بطوريكه وقتي با او برخورد مي‌شود ذهن نا خودآگاه آن چهره شخص را تداعي نموده و به صورت طبيعي حالت انزجار از خود نشان مي‌دهد حال  ممكن است كه اين انسان در شرايط سخت تر بخواهد براي جبران اين قضيه همچنان اصرار بر حالت سابق خود بماند و يا اينكه براي دلجويي و بر طرف نمودن آن ذهنيت به دلجويي بپزردازد در نتيجه در صورت اصرار انساني مي‌شود با صفت تكبر و غرور كه خودبخود ديگران از اطراف او  پراكنده مي‌شوند و يا درصورت انفعال، ديگران به آن حادثه به ديده اغماض مي‌نگرند و سبب صميميت و احترام متقابل و احساس نزديكي نسبت به يكديگر مي‌شود.

اما سئوال اينجاست چرا قرآن بعد از تذكر خلقت بشر از يك مرد و زن فورا اشاره به تقواي الهي مي‌نمايد؟ بطور خلاصه بايد بگويم كه قرآن كريم در جاي ديگري به اين مطلب اشاره‌اي دارد كه اگر اين اشتراكات در نظر گرفته شود چه خصوصياتي در جامعه واقعا اسلامي ايجاد خواهد شد كه توضيح بيشتر در مقاله بعدي ذكر خواهد گرديد .

خداوندا، بار الها عاقبت همه مسلمانان جهان خصوصا شيعيان را ختم به خير گردان، آمين.

 

               حضرت آیت الله العظمی موحدی نجفی مدظله العالی

مرجعيت امري است كه در جوامع اسلامي به عنوان تكيه گاهي مطمئن مورد توجه در مذاهب مختلف اسلامي بوده است خصوصا اين مسئله نمود بيشتري در مذهب تشيع دارد چون بسياري از حركات ديني و قيامهايي كه صورت گرفته، به صورت ريشه‌اي خواهيم ديد، كه براساس نظرات فقيه جامع‌الشرايطي كه مصدر صدور فتوي بوده است شكل گرفته و حال كه در شرايط فعلي از ميان ويرانه‌هاي كشور عزيزمان افغانستان نويد پايه‌هاي يك جامعه مدني نوپا مي‌دهد، طبيعي است كه در راه رسيدن به آرمان يك جامعه متعالي كه تمام هستي خود را در گرو تقيد به دين و فرامين حيات بخش پيامبر عظيم‌الشان(ص) و اهل بيت طاهرينش مي‌داند.

در جايي كه در انظار ديگران به كشور قهرمان پرور و متدين افغانستان به عنوان ملتي كه توانايي ارشاد و هدايت امورات ديني زندگي خويش و حتي مسلمانان جهان را ندارد خورشيد مرجعيت، فقاهت و زعامت در سرزميني كه به كوه بابايش معروف است درخشيد تا در كنار ديگر مفاخر ديني و اجتماعي قرار گيرد، همانطور كه پيغمبر با اصحابش در كنار چاه‌هاي بدر و علي و يارانش در نهروان و حسين و علمدارش در وادي كربلا، درس دين و آزاده‌گي را تا زمانيكه قافله بشريت وجود دارد، آموخت، ما نيز به خود باليده و مي‌گوييم ما نه به اين خاطر كه يك فرد افغانستاني هستيم، بلكه مسلماني هستيم كه مي‌خواهيم به وظيفه ديني خود عمل كنيم.

والسلام عليكم