شناخت قرآن از دیدگاه قرآن و احادیث

بسم الله الرحمن الرحیم

.... ادامه مطالب)

         3ـ بیانی نورانی و واضح که در اصول و براهین آن خللی وارد نمی‌شود.

          در این فرع دو معنی به نظر می‌رسد:

          یکی اینکه اساس و پایه‌های معارف و تعهالیم قرآن وزیر بنای تمام حقایق آن بر پایه فطرت بشر و قانون طبیعت چنان محکم و استوار است که به هیچ وجه تزلزل و اهدام نخواهد بود.

          دوم اینکه افاظ و کلمات قرآن که نشان دهندة حقیقت قرآن است تغییر پذیر نبوده و هیچ خللی بر ان راه نارد بنابراین احتمال تحریف قرآن منتفی خواهد بود

          4ـ قرآن نماد و مبین عدالت است

          منظور از این جمله این است که عدالت و دادگستری به تمام معنا و با تمام جهات عدالت در عقیده و افکار و عدالت در عمل و اخلاق  و انواع عدالتها در قرآن جمع گردیده و از آنجا به جوامع بشری سرازیر می‌شود، پس فرآن مرکز و محور عدالت و محل تجمع و پرورش عدالت و گسترش آن است.

          5ـ قرآن نماد حق

          منظور حضرت از این جمله این است که قرآن محل پرورش و نشو و نمای حق و حقیقت است دراین جمله قرآن به وادیهای هموار امنی تشبیه کرده است که محل رویش انسانیت و هر آنچه که زایش انسانی دارد می‌باشد و لذا هر کس به غیر قرآن تمسک جوید و از راه دیگر حق را پی جویی کند هرگز به آن نخواهد رسید زیرا تنها قرآن است که بوستان و گلزار حق است، و حق را بجز در قرآن در جای دیگر نتوان یافت.

          6ـ قرآن دریای معرفت بیکران

          تعبیر حضرت از قرآن به این معنی این است که کسانی که خود را آماده بفهم دقایق و معانی قرآن کرده‌اند نمی‌توانند بعمق آن برسند و به مفاهیم قرآن احاطه پیدا کنند زیرا رموز و اسرار قرآن پایان ناپذیر است، شما اگر دقت کنید اینکه بعضی اصطلاحات دلیل بر این دارد که قرآن بطن فی بطن است به واقع نیز چنین خواهد بود به عبارت دیگر همانطور که بعضی ها برای اینکه به خودشان و یا جوهرة انسانی‌شان ثابت کنند و خود را قانع کنندکه این مصحف شریف کلام خالق است هر چه قدر با دقت بیشتری به تعابیر و اصطلاحات و کلمات قرآن می‌پردازند متوجه می‌شوند که نه تنها کلمات قرآن بلکه هر حرف از این کلام الله خود به تنهایی دریایی از معرفت است که برای ما نازل و بیان شده است و این ما هستیم که در دریای جهل خود غوطه‌وریم و نمی‌توانیم آنطور که شایسته است لااقل به ظواهر الفاظ قرآن دسترسی داشته باشیم در مسئله عمل که خود مقوله‌ای جداست.

          7ـ « واکام لایجوز عنها القاصدون»(قرآن جایگاهی است بلند که کسی نمی‌تواند به بلندای آن دسترسی داشته باشد).

          حضرت منظورشان این است که محققان و کاوشگران و مفکران در رسیدن به حقایق و مفاهیم قرآن هر چقدر تلاش کنند نمی‌توانند به آنچه که مقصود قرآن است دست یابی داشته باشند و حتی بر آن اشراف پیدا کنند و در صورتی که دسترسی پیدا کنند در واقع به ظن خود به معنا و مقصد نهایی خود دسترسی پیدا کرده‌اند در حالیکه اینطور نیست هر چه به نکته‌ای از نکات پوشیده دستیابی پیدا کنند باز معنی دیگری در آن نهفته است.

(بیان و برداشت از خطبه امیرمؤمنان علی «علیه السلام» به پایان رسید انشاءالله در باب فضیلت قرائت قرآن و آداب آن به بیان مطالبی مختصر می‌پردازیم ...)

خداوندا ما را از شیعیان و دوستداران واقعی پیغمبر(ص) و آل علی (ع) قرار بده .

ملاقات سفیر جدید دولت افغانستان با مرجع عالیقدر

بسم الله الرحمن الرحیم

ملاقات

 سفیر جدید افغانستان با مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی موحدی نجفی «مدظله‌العالی»

    سفیر جدید دولت افغانستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به بیان مسائلی در رابطه با مردم افغانستان و اظهار همکاری با دفتر و بیت مرجعیت نمودند.

    مرجع عالیقدر در این رابطه رهنمودهایی داشتند مبنی بر اینکه در هرجایی که مسائل و امورات دینی و هدایت بشر مطرح بوده است در رآس آن انبیاء و ائمه هدی علیهم السلام بوده‌اند و اکنون که در زمان غیبت به سر می‌بریم این وظیفه و مسئولیت و حمایت برعهده مراجع و علماء گذاشته شده است. 

    ایشان خطاب به سفیر جدید تذکراتی در رابطه با مسائل و امور مهاجرین و مشکلاتی که مهاجرین با آن مواجه هستند را گوشزد نمودند و خواستار حسن برخورد مسئولین و اعضای سفارت و تسریع و تسهیل در مراجعات قنسولی و غیر قنسولی شدند.

    سفیر در پایان از مرجع عالیقدر اظهار تشکر نموده، آمادگی و همکاری خود را در امور یاد شده اعلام نمود... .